جراحی بینی استخوانی

افراد هدف های متفاوتی از انجام جراحی بینی دارند بعضی به دلیل رفع ایرادات ظاهری بینی خود را عمل می کنند و برخی نیز به علت رفع مشکلاتی از قبیل پولیپ و غیره. بینی ها به دو دسته استخوانی و گوشتی تقسیم می شوند در این مقاله ما به جراحی بینی استخوانی می پردازیم. دکتر امین کلکو یکی از برجسته ترین متخصصین سر و گردن و گوش و حلق و بینی می باشند که می توانید برای جراحی بینی استخوانی خود به ایشان مراجعه کنید

جراحی بینی استخوانی

می توان گفت بینی که پوست آن نازک بوده و میزان ضخامت پوست آن به نحوی است که غضروف ها و استخوان ها قابل رویت می باشند و از نظر استخوان بندی دارای غضروف و استخوان های ضخیم و محکم می باشد و بر روی پل بینی قوز دارد، بینی استخوانی می گویند.در بین بینی های استخوانی بینی هایی وجود دارد که ترکیب استخوان و غضروف است به این نوع بینی ها بینی نیمه استخوانی یا غضروفی گفته می شود.

همانطور که گفته شد بینی های استخوانی دارای برآمدگی یا قوز هستند. ایجاد قوز بر روی بینی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد از قبیل :

  • عوامل ارثی
  • عوامل محیطی

بینی هر فرد، ویژگی منحصربفرد خود را داشته و باید بگوییم که بینی استخوانی ایده آل ترین بینی برای انجام جراحی بینی می باشد.

دلایل استخوانی بودن بینی

  • بینی افراد ممکن است به طور مادرزادی و به دلیل مسائل ارثی و ژنتیکی استخوانی باشد.
  • ایجاد بینی استخوانی در اثر وارد شدن ضربه و آسیب به استخوان بینی در دوران نوجوانی یا کودکی :

در چنین مواردی استخوان بینی بیش از حد طبیعی رشد نموده و همین امر موجب ایجاد قوز بر روی بینی می شود.

جراحی بینی استخوانی

خصیصه های ظاهری بینی های استخوانی

همانطور که می دانید بینی ها دارای دو نوع می باشند که به بینی های استخوانی و گوشتی تقسیم بندی می شوند. دماغ با توجه به میزان تراکم بافت چربی و استحکام غضروف به یکی از این دو گروه متعلق خواهد بود. در ادامه ویژگی های بینی های استخوانی را بیان می کنیم که می توان با انجام عمل بینی استخوانی این قبیل موارد را درمان کرد. عبارتند از :

  • داشتن قوز و انحنا بر روی بینی
  • دارای انعطاف با پوستی نازک
  • استخوان بینی باریک و نوک آن گاها افتاده و عقاب گونه است.
  • میزان چربی در این مدل بسیار کم است.

مزیت جراحی بینی استخوانی چیست؟

به طور معمول افراد با مشاهده ایراداتی بر روی بینی خود متقاضی عمل بینی استخوانی می شوند که ظاهری آراسته و زیبا را داشته باشند. برای انجام این پروسه بایستی دکتر خوب عمل بینی طبیعی را انتخاب کنید که بتوانید از روند پیش رو بهترین نتیجه را دریافت کنید. در ادامه مزایای این عمل را شرح خواهیم داد. عبارتند از :

  • برطرف کردن انحراف بر روی پل بینی
  • درمان شکستگی و قوز
  • رفع پولیپ بینی
  • کاهش سایز بینی
  • جمع کردن پره های بینی

آیا جراحی بینی استخوانی بازگشت پذیر است؟

رینوپلاستی روندی ایمن و کم تهاجم است که نتیجه نهایی بسیار به دستان هنرمند و با تجربه جراح بینی استخوانی وابسته می باشد که بایستی در روند انتخاب دکتر بیشترین دقت را به خرج دهید که بتوانید پزشکی ماهر و با تجربه را از میان لیست برگزیده ها انتخاب کنید. علاوه بر این مورد با رعایت تمامی موارد در ارتباط با مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی می توان نتیجه نهایی بدست آمده را تثبیت کرد. عمل بینی استخوانی روندی بازگشت پذیر نخواهد بود در صورتی که تمامی توصیه های ارائه شده را به درستی انجام دهید.

روش جراحی بینی استخوانی

جراحان بینی برای جراحی بینی استخوانی از دو تکنیک جراحی بینی بسته و باز بهره می گیرند.

جراح بینی برای برطرف کردن مشکلات بینی ، پوست بینی را از استخوان به وسیله ایجاد چندین برش جدا کرده و به اصلاح موقعیت غضروف های بینی می پردازند.

بعد از برداشتن برآمدگی و قوز بینی ، پوست در سر جای خود قرار می گیرد.

نتیجه جراحی بینی استخوانی مطلوب خواهد بود یا امکان بازگشت وجود دارد؟

نتایج جراحی بینی های استخوانی در بیشتر موارد مورد رضایت افراد بوده و بازگشت آن ها به فرم اولیه بسیار نادر می باشد.لازم به ذکر است که فاکتورهای مختلفی مانند اقدامات قبل و مراقبت های بعد از جراحی بینی ، نوع ساختار بینی و عملکرد جراح بینی در دستیابی به نتایج مطلوب از جراحی بینی استخوانی اثرگذارند.

جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی با لیزر

جراحی بینی استخوانی بدون عمل ، کوچک کردن بینی استخوانی با دستگاه و عناوین این چنینی شگرد سایت ها برای جذب مخاطب و بالا بردن آمار بازدید می باشد که حقیقت نداشته و تنها برای بازارگرمی است.برای اینکه بتوان ایرادات موجود در بینی استخوانی همچون قوز را برطرف کرد ابتدا باید به ساختار بینی دست پیدا کرده و سپس در غضروف ها تغییر ایجاد کرد که لیزر هیچ تاثیری در موارد ذکر شده ندارد.با لیزر تنها می توان برخی مشکلات پوستی بینی همچون اسکار زخم، آکنه و لکه های ناشی از نور آفتاب را برطرف کرد.

روند جراحی بینی :

جراحی تحت تزریق آرامبخش وریدی یا بیهوشی کامل انجام می شود. پزشک شما بهترین انتخاب را به شما توصیه می کند.جراحی زیبایی بینی یا با استفاده از روش بسته که طی آن برش ها در داخل بینی ایجاد می شوند یا روش باز که طی آن یک برش در سراسر کلوملا ایجاد می شود انجام می گردد. لازم به ذکر است که کلوملا نوار باریک بافتی که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند.از طریق این برش ها پوست روی استخوان های بینی و غضروف ها به آرامی بالا می رود و امکان دسترسی به ساختار بینی را فراهم می کند.بینی بیش از حد بزرگ ممکن است با برداشتن استخوان یا غضروف کاهش یابد. گاهی اوقات ممکن است پیوند غضروف انجام شود.معمولاً برای این منظور از غضروف های تیغه بینی استفاده می شود. گاهی اوقات می توان از غضروف گوش یا به ندرت از غضروف دنده استفاده کرد.

در صورت انحراف تیغه بینی ، می توان آن را صاف کرد و برای بهبود تنفس ، مشکلات داخل بینی را کاهش داد.هنگامی که ساختار زیرین بینی به شکل دلخواه اصلاح می شد، پوست و بافت بینی دوباره به جای خود بازگشته و برش ها بسته می شوند..ممکن است برش های اضافی در چین های طبیعی سوراخ های بینی قرار داده شود تا اندازه آن ها تغییر کند.

تصمیم به جراحی بینی:

اگر به فکر عمل بینی هستید، با جراح خود قرار بگذارید تا در مورد آن بحث کنید. اهداف و خواسته های خود را با پزشک مطرح کنید و به پزشک بگویید چه چیزی شما را آزار می دهد و دوست دارید چگونه آن را تغییر دهید.

به خاطر داشته باشید که واژه بینی بین نقص کامل وجود ندارد. اگرچه جراحی می تواند ویژگی های صورت را تقویت کرده و بر زیبایی منحصر به فرد و طبیعی شما تأکید کند

جراحی بینی استخوانی به فرم طبیعی

بسیاری از افرادی که بینی شان استخوانی است هنگام مراجعه به جراح از او درخواست می کنند ایرادات بینی شان را به گونه ای برطرف کند که تغییرات افراطی در آن ایجاد نشده و افراد تا حد ممکن متوجه جراحی بینی از جانب آن ها نشوند.پیشنهاد جراح بینی به این افراد جراحی بینی طبیعی است که مشکلات بینی را به طبیعی ترین شکل ممکن برطرف می کند.در بینی های طبیعی خبری از قوس زیاد بر روی پل بینی نبوده، بینی سربالا نشده و از حجم آن به میزان زیاد کم نمی شود.افرادی که قصد جراحی بینی استخوانی داشته و اجزای صورت شان درشت می باشد، فاصله لب و بینی شان زیاد است و آقایان بهترین کاندیداهای عمل بینی طبیعی می باشند.

جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی به فرم فانتزی

برخی از افراد عقیده دارند که چون هزینه زیادی برای عمل بینی شان پرداخت کرده اند لذا دیگران می بایست بلافاصله بعد از دیدن آن ها متوجه جراحی بینی شان شوند و برخی دیگر علاقمند هستند که بینی شان ظریف و عروسکی شود، باید گفت که مناسب ترین فرم بینی برای این افراد فانتزی یا عروسکی است که:

  • در آن قوس زیادی ایجاد می شود.
  • نوک بینی تا حد زیادی بالا می رود.
  • حجم بینی کم شده و بینی کوچک می شود.
  • زاویه ایجاد شده بین نوک بینی و لب بالای فرد بعد از جراحی حدوداً 100 تا 105 درجه خواهد بود.

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی استخوانی

بعد از جراحی و به دلیل اصلاحاتی که به وسیله ایجاد برش در پوست و غضروف های بینی و اقداماتی همچون صیقل دادن استخوان ها که انجام می شود، در این عضو مقداری تورم بروز می کند که شدت آن در بینی های استخوانی کمتر از بینی های گوشتی بوده و رفع آن حدوداً 6 ماه تا 1 سال زمان می برد.چنانچه بعد از این مدت زمان ورم برطرف نشده باشد پزشک در بینی کورتون تزریق کرده و به این ترتیب موجب کاهش تورم می شود.

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

  • مهم ترین و اولین اقدام قبل از انجام جراحی بینی ، انتخاب جراح بینی متخصص است که تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی بینی دارد.
  • مصرف دخانیات موجب کاهش اکسیژن موجود در خون می شود، مصرف آن ها را به مدت 2 هفته پیش از انجام جراحی بینی متوقف نمایید.
  • در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا بوده، داروی خاصی استفاده می کنید یا به داروی خاصی حساسیت دارید، حتماً جراح بینی خود را در جریان بگذارید.
  • عکسبرداری و آزمایشاتی که جراح بینی برای تان تجویز نموده است را حتماً انجام دهید.
  • از مصرف ویتامین E و داروهایی مانند وارفارین که موجب رقیق شدن خون شده و احتمال خونریزی در حین عمل بینی را افزایش می دهند، به مدت دو هفته پیش از عمل جراحی بینی اجتناب نمایید.
  • خانم ها باید به هنگام جراحی بینی از باردار نبودن خود اطمینان داشته باشند.
  • حدوداً دو هفته قبل از انجام جراحی بینی بیماران باید از آشامیدن نوشیدنی های حاوی الکی خودداری کنند.
  • باید معده بیماران به هنگام جراحی بینی خالی باشد بنابراین به مدت 8 ساعت قبل از عمل جراحی بینی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.
  • بیماران یک ساعت قبل از جراحی بینی با همراه خود در بیمارستان باشند.
  • بیماران روز قبل از جراحی بینی به اندازه کافی آب بنوشند.
  • بیماران حتما روز قبل از جراحی استحمام کنند.
  • بیماران باید روز جراحی بینی آزمایش ها و مدارک خود را به همراه داشته باشند.

جراحی بینی استخوانی

مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی

  1. بروز مقداری تورم، التهاب و کبودی بعد از جراحی بینی ، طبیعی بوده و رفع خواهد شد.
  2. برای سرعت بخشیدن به روند کاهش تورم در زیر سر خود به هنگام استراحت و خوابیدن دو بالشت قرار دهید.
  3. به مدت 4 ساعت بعد از جراحی بینی چیزی میل نکرده و پس از آن مایعات بنوشید.
  4. رژیم غذایی خود را با خوردن غذاهای نرم و آبکی ادامه داده و از خوردن غذاهای سفت و جویدنی مانند هویج خودداری کنید.
  5. از مواد غذایی فیبردار استفاده کرده و آبمیوه های طبیعی میل نمایید.
  6. از مصرف غذاهای پرادویه و فلفلی بپرهیزید.
  7. داروهایی که جراح بینی برای تان تجویز کرده است را طبق دستور مصرف، سرساعت و به طور کامل مصرف نمایید.
  8. افراد باید زمان مناسب برای استحمام را از پزشک خود بپرسند.
  9. بیماران باید بعد از جراحی از مسافرت با هواپیما پرهیز کنند.
  10. باید از خوردن نمک پرهیز کنند.
  11. با دهان باز عطسه و سرفه کنند تا به بینی فشار نیاید.
  12. به مدت 2 ماه نباید از عینک استفاده کنند.
  13. از غذاهایی که باعث کاهش تورم می شود استفاده کنند مانند آب کرفس، آب آناناس .
  14. بیماران باید بعد از جراحی بینی از انجام ورزش های سنگین خودداری کنند.
  15. حداکثر به مدت 2 ماه بعد از جراحی بینی از چسب استفاده کنند.

جراحی بینی استخوانی

عوارض جراحی بینی استخوانی

هر جراحی ممکن است عوارض داشته باشد جراحی زیبایی بینی استخوانی هم ممکن است بعد از انجام جراحی عوارضی داشته باشد مانند خون ریزی، عفونت، ورم، به وجود آمدن زخم در داخل بینی، واکنش به بیهوشی و غیره.

بعد از جراحی بینی استخوانی ممکن است افراد احساس درد داشته باشند که این امری عادی است زیرا استخوان و غضروف های بینی تراشیده شده اند با مصرف مسکن هایی که پزشک تجویز کرده است می توان درد را کنترل کرد. هم چنین ممکن است بعد از جراحی بینی کبودی در اطراف چشم فرد ایجاد شود، میزان کبودی در افراد متفاوت بوده و بستگی به میزان حساسیت فرد دارد.

مزایای جراحی بینی به روش بسته

  • در روش بسته برش کمتری ایجاد می شود.
  • کبودی و ورم بعد از جراحی بینی بسته بسیار کمتر است.
  • مدت زمان عمل این نوع جراحی کم است.
  • در این روش، بینی طبیعی تر است.

مزایای جراحی بینی به روش باز

  • این روش نسبت به روش بسته دقیق تر است.
  • این روش برای بینی هایی که ظاهر مناسبی ندارند بهتر است.
  • جراحی بینی های سخت با این روش آسان تر است.

جراحی بینی استخوانی

نتیجه جراحی بینی استخوانی

احتمال برگشت پذیری بینی استخوانی بعد از جراحی بینی بسیار کم می باشد، اما افراد برای اطمینان و برای به حداقل رساندن عوارض عمل بینی استخوانی باید بهترین جراح بینی را انتخاب نمایند.به دلیل نازک بودن پوست بینی های استخوانی ، کوچکترین ناهمواری و تغییر شکل بر روی غضروف بینی قابل مشاهده است به همین دلیل جراحی کردن بینی های استخوانی نیازمند دقت و مهارت بسیار بالا می باشد.

هزینه جراحی بینی استخوانی

بسته به فاکتورهای مختلفی همچون دستمزد جراح بینی ، هزینه کلینیک یا بیمارستان، میزان ایرادات بینی ، نوع بینی و غیره هزینه جراحی بینی در افراد مختلف متفاوت می باشد.

چسب زدن پس از جراحی بینی استخوانی

بی شک شما نیز بر روی صورت بسیاری از افراد شاهد بوده اید که هر فردی بعد از اینکه بانداژ بینی را برداشته اند بر روی آن چسب می زنند. به یاد داشته باشید که تا بهبودی کامل می بایست از فرم جدید به وجود آمده مراقبت کنید که تغییری به وجود نیاید و تمامی تغییرات اعمال شده ثابت بماند. در نتیجه دکتر عمل بینی استخوانی به شما توصیه می کند که پس از برداشتن بانداژ و اسپلینت بینی می بایست از چسب بینی به درستی بر روی بینی استفاده کنید.

دقت داشته باشید که همان اندازه که استفاده از این مورد برای تثبیت و ماندگاری نتیجه بدست آمده می تواند مفید باشد در صورتی که روند را اشتباه انجام دهید می توانید به فرم جدید بینی آسیب وارد کنید. به همین دلیل اولین بار دکتر یا یکی از همکاران او در جلسه ای که برای برداشتن بانداژ بینی مراجعه می کنید به شما نحوه درست چسب زدن به بینی استخوانی را آموزش می دهند که بهتر است از آن فیلم تهیه کنید که در صورت نیاز به آن مراجعه کنید و اصولی و درست چسب بینی را بزنید.

آیا رشد استخوان بینی پس از جراحی بینی استخوانی ممکن است ؟

یکی از متداول ترین پرسش هایی است که افراد مراجعه کننده از جراح بینی می پرسند در ارتباط با رشد مجدد استخوان دماغ می باشد. به گفته دکتر عمل بینی استخوانی بازگشت برآمدگی و قوس بروی بینی احتمالی نادر است. با رعایت مواردی که در مراقبت های بعد از جراحی بینی به فرد زیباجو ارائه می شود می توانید مانعی برای بروز هر نوع عارضه بعد از رینوپلاستی باشید. رعایت مواردی مانند ، شیوه درست خوابیدن ، نحوه درست چسب زدن به بینی و بسیاری موارد دیگر می توانند از به وجود آمدن هر نوع حالتی شما را مصون بدارد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On Instagram