جراحی بینی گوشتی

بینی های گوشتی دارای پوست ضخیمی بوده و به دلیل وجود غدد فعال چربی در این نوع بینی ها، اگر با سر انگشتان خود مقداری فشار به نوک بینی وارد کنید از آن چربی بیرون خواهد زد، در حالیکه در بینی های استخوانی اینگونه نیست بنابراین تکنیک های جراحی بینی در این دو نوع بینی متفاوت خواهد بود. جراحی بینی گوشتی نوعی از جراحی زیبایی بینی می باشد که طی آن این نوع از بینی ها را جراحی می کنند.

جراحی بینی گوشتی

استخوان ها و بافت بینی های گوشتی ضعیف بوده و به همین دلیل نمی توانند پوست ضخیم بینی را نگه دارند، همین امر موجب پهن و به اصطلاح کوفته به نظر رسیدن بینی های گوشتی می شود.عمل بینی های گوشتی بسیار دشوار و پیچیده بوده و جراح بینی برای انجام آن باید تجربه و مهارت زیادی داشته باشد، برای اینکه نتایج به دست آمده از جراحی بینی گوشتی مورد رضایت تان باشد باید در انتخاب جراح بینی خود بسیار دقت کنید.

در گذشته جراحی زیبایی بینی گوشتی فقط موجب کاهش سایز بینی شده و به دلیل بازگشت نتیجه بینی به حالت اولیه، بینی تنها برای مدت کوتاهی زیبا به نظر می رسید.امروزه جراحان بینی از روش هایی همچون برداشتن غضروف از تیغه بینی و گرافت گذاری غضروف بینی را تقویت می نمایند تا بافت ضعیف این نوع از بینی تقویت گردد.

تفاوت بینی گوشتی و بینی استخوانی

شکل ظاهری بینی ، نوع بافت، غضروف و پوست بینی عواملی هستند که موجب ایجاد تفاوت بین بینی استخوانی و گوشتی می شود. جراحی بینی با هدف از بین بردن ایرادات موجود در ظاهر بینی و دستیابی به یک بینی زیبا و دارای تناسب با اجزای صورت بر روی انواع بینی انجام می گیرد.

از لحاظ پوست

ضخامت پوست بینی از عواملی است که تعیین می کند که بینی شما استخوانی یا گوشتی است، پوست بینی های استخوانی نازک یا متوسط بوده در حالیکه بینی های گوشتی پوست ضخیمی دارند.

از لحاظ ظاهر

داشتن قوز از ویژگی های بارز بینی های استخوانی است و مشخصه اصلی بینی های گوشتی داشتن نوک بینی افتاده و پهن می باشد.

از لحاظ بافت و غضروف

بینی های گوشتی از غضروف و بافت های ضعیف تشکیل شده اند در حالیکه بینی های استخوانی غضروف و بافت محکمی دارند. معمولاً هدف از انجام جراحی بینی استخوانی از بین بردن حالت برآمده روی بینی و قوز آن است.

 

جراحی بینی گوشتی

انواع روش های جراحی بینی گوشتی

به طور کلی برای جراحی زیبایی بینی های گوشتی دو روش وجود دارد که در ذیل به آن ها اشاره کرده ایم :

جراحی بینی باز

 لازم به ذکر است که در هر دو روش جراحی بینی بسته و باز پزشک ابتدا اقدام به بیهوش نمودن فرد کرده و سپس برش هایی را به منظور دستیابی به ساختار و ساختمان بینی بر روی پوست بینی ایجاد می کند. در واقع این محل ایجاد برش ها است که روش جراحی بینی را مشخص می کند. در جراحی بینی به روش باز پزشک تعدادی برش را در داخل بینی و یک برش نیز بر روی کلوملا که همان فاصله میان دو سوراخ بینی است ایجاد می نماید.

جراحی بینی بسته

 برش ها در جراحی بینی به روش بسته فقط در داخل بینی ایجاد شده و پزشک هیچگونه برشی را بر روی ناحیه کلوملا ایجاد نمی کند. در رابطه با برش های ایجاد شده در کناره های بینی باید بگوییم که اگر سوراخ های بینی نیازمند تغییر و اصلاح باشند چه در جراحی بینی بسته و چه در جراحی بینی باز برش های بسیار ظریفی در کناره های بینی ایجاد می شود. لازم به ذکر است که دکتر امین کلکو ، جراح بینی اصفهان به دلیل تسلط بیشتری که در جراحی به روش باز بر روی ساختمان بینی وجود دارد از این روش برای جراحی کردن بینی استفاده می کنند.

ایشان برش های لازم را بر روی پوست ایجاد کرده و پوست را به وسیله ابزارهایی مخصوص از روی ساختار غضروفی-استخوانی آن جدا می نماید. بدین ترتیب نقص ها و ایرادات عملکردی بینی به راحتی قابل مشاهده بوده و دست ایشان برای برطرف کردن نقوص بینی بازتر خواهد بود. بعد از اعمال تغییرات لازم پوست به روی ساختار بینی بازگردانده شده و محل برش ها بخیه زده می شود.

جراحی بینی گوشتی

نکته ای در مورد جراحی بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی با لیزر یکی از تبلیغاتی است که در صورت جستجو در گوگل امکان دارد با آن برخورد کرده و به فکر رفع ایرادات بینی گوشتی بدون عمل افتاده باشید. لازم به ذکر است که از بین بردن مشکلات ظاهری بینی بدون ایجاد برش و جراحی آن ممکن نیست.

گرافت گذاری در جراحی بینی گوشتی

همانطور که گفتیم استخوان ها و غضروف های بینی های گوشتی به خصوص در ناحیه نوک بینی ضعیف بوده و از استحکام بالایی برخوردار نیستند، به همین دلیل برای فرم دهی بینی و تقویت غضروف های بینی از گرافت استفاده می شود.گرافت ها ممکن است از بدن خود بیمار (اتوگرافت)، بدن شخص دیگر (هوموگرافت) یا از بدن حیواناتی همچون گاو گرفته شوند که در این صورت به آن ها زنوگرافت می گویند.متداول ترین گرافت مورد استفاده توسط جراحان بینی اتوگرافت است به دلیل اینکه این نوع از گرافت در بیمار حساسیت ایجاد نمی کند.

غضروف ناحیه بینی و گوش، رایج ترین اتوگرافتی است که از آن در جراحی بینی بهره گرفته می شود. همچنین از گرافت گذاری می توان برای رفع ایراداتی همچون کجی بینی و اصلاح فرورفتگی های بینی استفاده کرد.

جراحی بینی گوشتی

اقدامات قبل از جراحی بینی گوشتی

  1. جراحی بینی گوشتی به مهارت و تجربه بسیار زیادی نیاز دارد، بنابراین افراد می بایست در رابطه با انتخاب جراح بینی بسیار دقیق باشند، به همین دلیل انتخاب یک جراح بینی ماهر مهم ترین و اولین اقدامی است که افراد باید انجام دهند.
  2. جراحان بینی برای بررسی وضعیت بیمار و آگاه شدن از انتظاراتی که او از عمل جراحی بینی دارد، جلسه مشاوره ای را ترتیب می دهند، لازم است تا در این جلسه تمام توقعات خود از جراحی بینی را با پزشک خود در میان بگذارید.
  3. افراد در صورت داشتن هرگونه سابقه ابتلا به بیماری مزمن یا مصرف داروی خاص باید جراح بینی خود را از آن مطلع کنند.
  4. قطع نمودن مصرف داروهایی مانند وارفارین که باعث رقیق شدن خون می شوند به مدت 2 ماه و آگاه کردن جراح بینی از مصرف داروهای ضد بارداری الزامی است.
  5. همچنین لازم است تا افراد شب قبل از عمل بینی شام سبکی میل نموده و به مدت 8 ساعت از مصرف غذا خودداری کنند.

جراحی بینی گوشتی

تورم ناشی از جراحی بینی گوشتی

ایجاد برش در پوست و تغییر در هر عضوی منجر به بروز تورم و کبودی در عضو مورد نظر و نواحی اطراف آن می شود. بعد از جراحی بینی گوشتی نیز به دلیل برش هایی که جراح به منظور دسترسی به ساختار بینی در پوست آن ایجاد کرده و همچنین اقداماتی همچون صیقل دادن استخوان ها، مقداری تورم و کبودی در بینی ایجاد می شود که میزان و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

ورم بعد از عمل بینی گوشتی به طور معمول بسیار بیشتر از جراحی بینی استخوانی می باشد، هرچند موارد زیر نیز در شدت میزان ورم بعد از جراحی بینی بی تاثیر نیستند:

  • ویژگی های بدن هر فرد
  • میزان ایرادات بینی

راهکارهای کاهش تورم ناشی از جراحی بینی گوشتی

با انجام و رعایت راهکارها و نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم می توان از شدت یافتن ورم بینی پیشگیری کرده و در کاهش روند فروکش کردن آن تسریع ایجاد کرد:

تغذیه:

یکی از مواردی که بعد از جراحی بینی باید به طور ویژه به آن توجه کرد تغذیه می باشد لذا:

  • از خوردن مواد غذایی سفت همچون هویج خودداری کرده و غذاهای نرم بخورید زیرا بلع این مواد نیاز به جویدن زیاد دارد که این امر موجب وارد شدن فشار زیاد به بینی و در نتیجه تشدید تورم آن خواهد شد.
  • از خوردن غذاهایی که دارای میزان زیادی ادویه و نمک هستند بپرهیزید.
  • رژیم غذایی خود را از مواد حاوی فیبر، میوه و سبزیجات، ماهی و میگو غنی کنید.

جراحی بینی گوشتی

استفاده از کمپرس:

  • از کمپرس سرد به مدت 3 روز ابتدایی و در 3 روز بعدی از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • کمپرس را هر یک ساعت یکبار و هر بار به مدت 15 دقیقه بر روی بینی خود قرار دهید.

سر را به سمت پایین خم نکنید:

خم کردن سر به سمت پایین موجب افزایش گردش خون در صورت و در نتیجه شدت یافتن تورم بینی می شود.

از چسب بینی استفاده کنید:

زدن چسب بر روی بینی به مدت 2 ماه بر کاهش تورم بینی موثر است.

جراحی بینی گوشتی

به مدت 2 هفته رابطه جنسی برقرار نکنید:

برقراری رابطه زناشویی با هیجان همراه بوده و این امر موجب پرخونی صورت و تشدید ورم بینی می شود.

تزریق کورتون در بینی:

معمولاً یک روال طبیعی برای کاهش ورم بینی وجود دارد و تورم بعد از حدود 6 ماه تا 2 سال فروکش خواهد کرد. چنانچه این روند طبیعی در فردی به کندی صورت گرفته یا بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده هنوز مقدار زیادی ورم در بینی باقی مانده باشد جراح با صلاحدید خود می تواند در بینی کورتون تزریق کرده و به این ترتیب میزان تورم بینی را کاهش دهد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی گوشتی

در روند رینوپلاستی نیازی به ماندن در بیمارستان نخواهد بود و دوره ریکاوری را در منزل سپری خواهید کرد. از همین رو دکتر در زمان ترخیص شما برخی موارد را به شما عزیزان گوش زد خواهد کرد که بهتر است به طور اصولی و دقیق تمامی موارد را رعایت کنید. در ادامه لیستی از مواردی که بهتر است در مراقبت های بعد از جراحی بینی گوشتی رعایت کنید را ذکر خواهیم کرد. عبارتند از :

  • در زمان خواب و استراحت بهتر است که از یک یا چند بالش استفاده کنید که سر از بدن بالاتر قرار بگیرد.
  • در مواقع سرفه یا عطسه بهتر است که با دهان باز این کار را انجام دهید که کمترین فشار به بینی وارد شود.
  • در زمانی که بر روی بینی چسب و بانداژ قرار دارد بهتر است به حمام نروید که بخار آب می تواند دلیلی برای عفونت یا خونریزی شما باشد.
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون را تا بهبودی بخیه ها کنار بگذارید.
  • شستشوی بینی را کاملا اصولی و دقیق انجام دهید.
  • مدت زمان استفاده از چسب بینی را طبق توصیه دکتر رعایت کنید که ورم بینی سریعتر از میان برود.
  • از انجام فعالیت های ورزشی و سنگین تا دو هفته بعد از جراحی بینی گوشتی خودداری کنید.
  • دقت داشته باشید که از برخورد ضربه به بینی جدید ممانعت کنید.

عوارض جراحی بینی گوشتی

در عمل بینی گوشتی همانند نوع دیگر ، جراحی بینی استخوانی می بایست در انتخاب جراح بینی گوشتی دقت بالایی را به کار ببرید. با این کار می توانید مانعی برای به وجود آمدن پیامدهای نا خوشایند در پس عمل کردن بینی گوشتی شوید. این نوع برخلاف گونه استخوانی بسیار روندی پیچیده دارد و بهتر است که مدت زمان بیشتری از چسب بینی استفاده کنید این کار می تواند مانعی برای تورم به وجود آمده باشد.

اما به یاد داشته باشید که تورم ، التهاب و کبودی از سری عوارض های جراحی بینی گوشتی است که بدون شک برای هر فردی به وجود می آید. اما برخی از عواقب ها به دلیل اهمال کاری دکتر به وجود می آید که ممکن است فرد را منجر به انجام مجدد عمل بینی ثانویه کند.

هزینه جراحی بینی گوشتی

نوع ایراد بینی ، ضخامت پوست آن، هزینه کلینیک و اتاق عمل فاکتورهایی هستند که هزینه عمل بینی گوشتی بر اساس آن ها تعیین می گردد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On Instagram