جراحی ترمیمی بینی

اگر برای بار اول است که جراحی بینی را انجام داده و از نتیجه آن راضی نمی باشید ، باید برای هرگونه اقدامی در رابطه با جراحی ترمیمی بینی یا ثانویه نزد جراح بینی ، حداقل یک سال صبر نمائید. دکتر امین کلکو جراح بینی اصفهان به نکاتی در خصوص جراحی ترمیمی بینی در این مقاله اشاره کرده اند که مطالعه ان می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

جراحی ترمیمی بینی - دکتر امین کلکو

 

نکاتی در مورد جراحی ترمیمی بینی

  • در انتظارات خود واقع بین باشید .
  • به این نکته توجه داشته باشید که پیچیدگی جراحی زیبایی بینی با هر بار عمل کردن مجدد بیشتر می گردد.
  • امکان دارد که ساختمان بینی شما به اندازه ای سالم نباشد که قادر به تحمل یک جراحی بینی دیگر باشد، بنابراین باید از انجام جراحی ترمیمی بینی صرف نظر نموده یا برای انجام آن بیشتر صبر کنید.
  • میزان زخم های موجود در داخل بینی باید در حداقل خود بوده یا اصلاً در آن زخم وجود نداشته باشد.
  • به مدت یک سال بعد از جراحی بینی اولیه نباید هیچ تغییری بر روی دماغ انجام داده باشید و به بیان دیگر یک سال از عمل اولیه تان زمان گذشته باشد.
  • اگر به هر دلیلی از جراحی بینی قبلی تان ناراضی می باشید به هیچ وجه درخواست اقدام فوری از جراح بینی تان نکنید.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای عمل ترمیمی بینی به شمار می روند؟

عمل بینی دارای ریسک بسیار بالایی است و عمل ترمیمی جراحی بسیار چالشی به شمار می رود بنابراین به هیچ عنوان نباید به دلایل واهی قدم در این راه بگذارید مگر اینکه :

  • بینی شما دچار انسداد شده است و دارای مشکل عملکرد شده باشد.
  • در دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی اولیه ضربه بسیار بدی به بینی برخورد کرده باشد و بینی زیبایی و کارکرد خود را از دست داده باشد.
  • شخص صرفا جهت پایین اوردن هزینه های جراحی بینی در انتخاب جراح بینی به خوبی عمل نکرده و نتیجه کار وی کاملا با نتیجه مورد انتظار متفاوت باشد و بینی وی از هر لحاظ ظاهر و عملکردی دارای نقص پیدا کرده است.

 

 

مراقبت های قبل و بعد از جراحی بینی

  • برای اینکه نتایج جراحی بینی مورد رضایت افراد بوده و مطلوب باشند، باید توصیه های لازم را قبل و بعد از جراحی بینی رعایت کنند.
  • یکی از شرایط داشتن جراحی بینی موفق انجام عمل بینی توسط بهترین جراح بینی می باشد.
  • بهترین جراح بینی ، اولویت کار خود را حفظ سلامت بیمار قرار داده و در عین در نظر گرفتن تناسب بینی با دیگر اجزایی که در صورت فرد قرار دارند، عملکرد تنفسی وی را نیز حفظ خواهد کرد.
  • برخی از داروها همچون استامینوفن در انعقاد خون اختلال ایجاد می نمایند، از مصرف آن ها به مدت 2 هفته قبل از جراحی بینی اجتناب کنید.
  • آزمایشات لازم همچون آزمایش خون ، که جراح بینی برای انجام معاینات و بررسی های دقیق تر برای تان تجویز می نماید را انجام داده و در روز عمل بینی با خود به همراه داشته باشید.
  • برای کاهش تورم و کبودی بینی جراحی شده 72 ساعت بعد از جراحی بینی از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  • یکی از نکات بعد از عمل بینی این است که فرد از استعمال دخانیات و هر گونه مشروبات الکلی خودداری نماید.
  • هنگام استراحت به صورت طاقباز بخوابید و تا یک هفته سر را با قرار دادن دو بالشت بالاتر از حد معمول خود قرار دهید.
  • مراقب اسپلینت بینی و پانسمان بینی باشید که به هیچ عنوان جابه جا و خیس نشود.
  • بعد از جراحی بینی بهتر است که رژیم غذایی را با خوردن غذاهای آبکی و نوشیدنی های طبیعی مانند آناناس شروع کرد.

در چه مواردی جراحی ترمیمی بینی توصیه می‌شود ؟

در مواردی که بینی دچار آسیب، تغییر شکل یا نقص عملکردی شده باشد، جراحی ترمیمی بینی معمولاً توصیه می شود. این عمل جراحی برای رفع اشکال در ظاهر بینی انجام می شود که ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند ضربه، انجام عمل ابتدایی توسط فردی کم تجربه می تواند باشد.
بعضی از مواردی که ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی بینی داشته باشند شامل:

  • شکل ناهموار یا ناهمسان بینی
  • کوچکتر یا بزرگتر بودن نسبی اجزای بینی
  • تنگی ناشی از عوامل غیرطبیعی یا توسعه نا صحیح استخوان‌ ها
  • بینی کوچک یا بزرگ با توجه به نسبت با سایر ویژگی های صورت
  • نقص عملکردی مانند مشکل در تنفس ناشی از مشکلات ساختاری بینی

همچنین، درصورتی که شما نگران ظاهر بینی خود هستید یا مایلید تا شکل بینی خود را تغییر دهید، می ‌توانید با پزشک متخصص گفتگو کرده و درباره امکانات و مزایای جراحی ترمیمی بینی مشاوره دریافت نمایید.

عارضه های جراحی ترمیمی بینی چیست؟

عمل جراحی ترمیمی بینی یک روش جراحی است که برای اصلاح شکل و ظاهر بینی استفاده می شود. عوارض ممکن پس از جراحی ترمیمی بینی شامل موارد زیر می شوند:

  • درد: درد ملایم تا متوسط در ناحیه بینی ممکن است در طول روزهای ابتدایی پس از جراحی وجود داشته باشد. اما معمولاً با استفاده از داروهای مسکن، درد کنترل می شود.
  • تورم و کبودی: تورم و کبودی در صورت به ویژه بینی، بخصوص در محل انجام جراحی و حول چشم‌ ها یکی از عوارض بعد از جراحی ثانویه می تواند به شمار بیاید. این علائم معمولاً به مرور زمان کاهش می یابند، اما ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشند.
  • احساس تنگی نفس: در طول دوره بهبود، ممکن است حس تنگی نفس وجود داشته باشد. اما این عارضه معمولاً بهبود می یابد و به طور مداوم در طول زمان کاهش می یابد.
  • عفونت: عفونت در محل عمل جراحی نیز ممکن است رخ دهد. برای جلوگیری از این عارضه، معمولا آنتی ‌بیوتیک تجویز می شود و نکات بهداشتی مربوطه را بایستی رعایت کرد.
  • تغییرات در حس بو و چشایی: در برخی موارد، بعد از جراحی ترمیمی بینی، ممکن است حس بو و چشایی تا حدی تغییر کند. این عوارض معمولا طی زمان ترمیم می شوند، اما در برخی موارد دائمی هم می توانند باشند.

اهمیت پوست بینی در جراحی ترمیمی بینی

بینی یکی از ویژگی های بارز صورت است و اهمیت پوست بینی در جراحی ترمیمی بینی بسیار مهم است. پوست بینی نقش بسیار مهمی در شکل دهی و زیبایی بینی ایفا می ‌کند. در جراحی ترمیمی بینی، هدف از استفاده از فنون جراحی است اصلاح شکل و ساختار بینی، اصلاح استحکام و عملکرد بینی و بهبود ظاهر و زیبایی صورت است. بنابراین، اهمیت حفظ و بهبود پوست بینی در این جراحی حائز اهمیت است تا نتیجه نهایی طبیعی و هماهنگ با سایر ویژگی‌ های صورت حاصل شود.

جراحی ترمیمی بینی - دکتر کلکو

انواع روش های جراحی ترمیمی بینی

عمل ترمیمی بینی به دو طریق روش بسته و روش باز قبل انجام است. معمولا بین 5/1 تا 2 ساعت به طول می انجامد و امکان مرخصی بیمار در همان روز وجود دارد.

به طور کلی جراحی بینی به دو صورت باز و بسته انجام می شود. تفاوت این دو روش در محلی است که برش در آن ایجاد می شود. انتخاب هر یک از این روش ها به سلیقه و مهارت جراح بینی بستگی دارد.

  • در جراحی بینی باز تیغه میان دو سوراخ بینی را برش زده و پس از جدا شدن پوست از ساختمان بینی ، تغییرات اعمال خواهد شد. در این روش دید جراح کامل است، از این جهت احتمال بروز عوارضی همچون نامتقارنی یا بروز مشکلات تنفسی بسیار کم می باشد.
  • اما در جراحی بینی به روش بسته ، به پوست آسیب چندانی نمی رسد و در واقع برش ها از دورن سوراخ های بینی ایجاد می شوند. این جراحی بیشتر برای افرادی مناسب است که ایراد چندانی خصوصا در نوک بینی آنها وجود ندارد. جراحی بینی بسته به دلیل اینکه دید پزشک محدود است ، معمولا اولویت دوم جراحان بینی می باشد.

در این روش کبودی و تورم بینی به نسبت کمتر از جراحی بینی باز می باشد.نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که در صورتی که نیاز به ایجاد تغییر در پره های بینی باشد، صرف نظر از اینکه جراحی به صورت باز است یا بسته، برش هایی در این نواحی ایجاد می شوند.

جراحی ترمیمی بینی - دکتر امین کلکو

انواع بینی

یکی از مهم ترین فاکتور های تاثیر گذار در جراحی بینی ثانویه ، میزان ضخامت پوست می باشد که در نتیجه نهایی نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این مشخه بینی ها را به دو نوع بینی استخوانی و بینی گوشتی تقسیم بندی می کند.

  1. بینی های استخوانی پوست نازک و استخوان محکمی دارند که این ویژگی ها باعث شده که ایده آل ترین نوع بینی برای جراحی باشند. افرادی که از بینی های استخوانی برخوردار هستند، قادر به انجام انواع جراحی بینی طبیعی ، فانتزی و نیمه فانتزی می باشند و در صورت انتخاب جراح بینی با تجربه نتایج مطلوب و دلخواهی کسب می کنند. معمولا بینی های استخوانی قوز دار هستند. البته به ندرت این مشخصه در بینی های گوشتی هم به چشم می خورد.
  2. در مقابل بینی های گوشتی پوست نسبتا ضخیمی دارند و غضروفشان ضعیف تر است. این بینی ها تنها برای جراحی بینی طبیعی مناسب هستند و در صورتی که به صورت فانتزی یا نیمه فانتزی جراحی شوند ، تغییرات ایجاد شده به طور کامل ملموس نیست و ممکن است تنها نوک بینی اندکی گرد شود.افرادی که از بینی گوشتی برخوردارند، معمولا نگران این هستند که مبادا بعد از مدتی بینی شان به حالت اولیه برگردد. اما برای جلوگیری از این موضوع امروزه برای جراحی بینی گوشتی ، گرافت گذاری و تقویت غضروف شده تا از برگشت پذیری و افتادگی نوک بینی آنها جلوگیری شود.

سوالات متداول در خصوص جراحی ترمیمی بینی 

چه مدت زمانی بعد از جراحی بینی اولیه می توانیم جراحی بینی ترمیمی را انجام دهیم ؟

صبر کردن به مدت یکسال بعد از جراحی اولیه معمولا توسط تمامی جراحان توصیه می شود. یکی از دلایل این امر مدت زمانی می باشد که برای از بین رفتن عارضه های جراحی مانند تورم نیاز است . بسیاری از جراحان حتی مدت بیشتری را برای این جراحی برای فرد الزامی می دانند. معمولا یکسال برای نرم شدن بافت اسکار مورد نیاز است .

آیا در جراحی بینی ترمیمی نیازی به اضافه کردن گرافت وجود دارد؟

در حین انجام عمل ترمیمی بینی هدف بهبودی شرایط ساختاری یا فرمی و همچنین رفع ایرادات عملکرد تنفسی می باشد . در عمل ترمیمی گاهی برای مستحکم کردن نوک بینی نیاز به استفاده از گرافت می باشد که گرافت ها به دو دسته طبیعی و سیلیکونی تقسیم می شوند که گرافت طبیعی معمولا از غضروف دنده می باشد و برای استحکام بیشتر بینی از آن کمک می گیرند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On Instagram