جراحی انحراف بینی

جراحان بینی برای انجام جراحی انحراف بینی و از بین بردن ایرادات تیغه بینی در ابتدا یک برش کوچک در ناحیه ای که دارای انحراف است ایجاد نموده و سپس به رفع ایرادات موجود در تیغه بینی می پردازند. برخی گمان می نمایند که جراحی  بینی که در راستای اهداف زیبایی انجام می شود با جراحی مذکور یکسان است، در صورتی که چنین نبوده و در جراحی زیبایی بینی ایراداتی که شکل ظاهری بینی را دچار مشکل نموده اند رفع می گردند. در جراحی زیبایی بینی مشکلاتی همچون کج بودن بینی درمان شده، بینی راست شده و مشکل ظاهری آن اصلاح می شود. برای انجام جراحی انحراف بینی می توانید به یکی از با تجربه ترین متخصصین گوش ، حلق و بینی اصفهان دکتر امین کلکو مراجعه نمایید.

جراحی انحراف بینی - دکتر کلکو

  • بیشتر مراجعینی که دچار مشکل انحراف هستند گمان می نمایند که در صورت انجام جراحی انحراف بینی و رفع مشکلات موجود در تیغه بینی ، ظاهر بینی نیز اصلاح شده و بینی صاف و مستقیم خواهد شد. در صورتی که چنین چیزی امکان نداشته و هدف از انجام سپتوپلاستی ، رفع انسداد ناشی از انحراف تیغه بینی بوده و باز کردن راه جریان هوا درون بینی می باشد.نکته ای که لازم است افراد از آن مطلع باشند این است که کجی ظاهری بینی با انحراف بینی فرق دارد.البته این امکان وجود دارد که انحراف بینی ، ظاهر بینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • البته در برخی از موارد انحراف بینی موجب تحت تاثیر قرار گرفتن شکل ظاهری بینی نیز می شود که در چنین شرایطی و در صورت تمایل فرد می توان عمل انحراف بینی را همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام داد و ایرادات ظاهری بینی را نیز رفع نمود، البته این کار زمانی ممکن است که با جراح بینی از قبل در رابطه با آن صحبت شده و هماهنگ شده باشد.

دلایل انحراف بینی

  • آسیب های وارد شده به بینی در اثر سانحه
  • نواقص مادرزادی
  • زمان مناسب جهت مراجعه بیمار به جراح بینی
  • مشکلات تنفسی همراه با صدا
  • خر و پف کردن در زمان خوابیدن
  • داشتن اختلال در سینوس های اطراف بینی
  • خون دماغ شدن به صورت مکرر
  • داشتن ترشحات زیاد در پشت حلق

تعریف انحراف بینی 

بینی ساختار منحصر به فردی دارد ، محیط داخلی آن به وسیله سپتوم به دو بخض تقسیم شده است. این بخش بندی درون بینی به طور مساوات بوده و موجب می شود که مسیر تنفسی هر دو حفره به یک اندازه و به یک صورت باشد. در برخی از افراد به دلایل متفاوت از بیماری ، اتفاقات ناگوار و بسیاری موارد دیگر ممکن است که سپتوم منحرف شده و فرد به جراحی انحراف بینی نیازمند شود. خاطر نشان می شویم که این وضعیت ممکن است که حتی در بدو تولد با نوزاد همراه باشد. در چنین وضعیتی فرد ممکن است متحمل تنگی نفس و برخی حالات دیگر گردد. لازم به ذکر است که تنها و بهترین روش برای درمان و بهبود این شرایط تنها انجام جراحی انحراف بینی خواهد بود.

اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی 

ابتدایی ترین راه کار این است که به درستی تشخیص داده شود شما به عمل انحراف بینی نیاز دارید. برای این امر نیازمند مراجعه به جراح بینی حاذق و باتجربه می باشید، که با در نظر داشتن بسیاری از موارد می تواند بیان کننده این امر باشد که آیا وضعیت شما به انجام جراحی انحراف بینی احتیاج دارد یا خیر؟!

  • بعد از این کارها می بایست به توصیه های ارائه شده توسط دکتر عمل بینی به خوبی گوش فرا دهید.
  • انجام آزمایشات و تست های درخواست شده توسط جراح بینی را به یاد داشته باشید که در زمان مناسب انجام داده و جواب ها را به دکتر تحویل دهید.
  • در صورت ابتلا به هر بیماری بهتر است که پزشک خود را در جریان بگذارید؛ با انجام این کار می توانید از بروز بسیاری چالش های زمان عمل ممانعت کنید.
  • به یاد داشته باشید که برای پیشگیری از برخی پیامدها بهتر است که استعمال هر نوع نیکوتین را قبل از جراحی انحراف بینی قطع شود.

راه های تشخیص انحراف بینی :

در این معاینه سپتوم به وسیله دستگاهی به نام آندوسکوپ و به کمک جراح بینی به طور دقیق و کامل معاینه شده و چنانچه دارای انحراف باشد تشخیص داده خواهد شد.

انحراف بینی و سردرد (سینوزیت) :

اگر شدت و میزان انحراف خفیف و کم باشد، استفاده از اسپری مرطوب کننده کافی می باشد ولی اگر انحراف بینی شدید باشد ممکن است فرد دچار سینوزیت گردد، برای جلوگیری از ایجاد عوارضی مانند سینوزیت فرد باید جراحی شود.

عمل انحراف بینی با لیزر و درمان انحراف بینی بدون جراحی

این امکان وجود دارد که درصدد درمان انحراف بینی در خانه و بدون انجام عمل جراحی بینی بوده و یا تبلیغات مربوط به عمل انحراف بینی با لیزر را مشاهده کرده باشید.باید بدانید که هیچ کدام از این موارد در درمان انحراف بینی موثر نبوده و تنها راه درمان آن انجام عمل جراحی بینی می باشد. درمان های خانگی یا لیزر نمی توانند بر روی یک بینی با غضروف و تیغه بینی با انحراف شدید موثر باشند.

انتخاب جراح بینی

برای اینکه نتیجه سپتوپلاستی دائمی بوده و احتمال بروز عارضه ناشی از آن را به حداقل رسانده شود افراد باید در انتخاب جراح بینی بسیار دقت کرده و اقدام به انتخاب بهترین جراح انحراف بینی نمایند. همچنین در صورتیکه که عمل انحراف بینی موفقیت آمیز نباشد عوارض ناشی از آن تا پایان عمر همراه فرد خواهد بود.

پروسه جراحی انحراف بینی

برای انجام جراحی انحراف بینی ابتدا باید شخص تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد و بعد از آن جراح فرآیند عمل را آغاز خواهد کرد . دکتر در ابتدا برشی را در یک سمت بینی انجام می دهد و بخشی از غشا مخاطی را بر می دارد ، سپس تغییراتی در ساختار و شکل غضروف ها و استخوان های ایجاد می کند. پس از اینکار جراح مخاط را به سر جای خود بازمی گرداند و شکاف را بخیه خواهد زد . جراحی معمولا 30- 90 دقیقه به طول می انجامد .

پس از انجام سپتوپلاستی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • پس از انجام این جراحی باید یک سری نکات مراقبتی را به جهت بهبودی خود انجام دهید .
  • سعی کنید در روز اول به میزان کافی کاملا استراحت کنید .
  • هرگونه تماس ،ضربه یا دست کاری کردن بینی موجب خونریزی شدید خواهد شد پس اینکار را انجام ندهید .
  • استفاده از کمپرس سرد راه حل خوب و مناسبی برای کاهش درد ، تورم و کبودی است با مشورت پزشک اینکار را می توانید در خانه انجام دهید .
  • از حضور در مکان هایی که مملو از دود سیگار یا آلودگی هوا هستند به شدت بپرهیزید .
  • در طول شب و به هنگام خوابیدن باید کامل مراقب باشید هرگونه اشتباهی منجر به خونریزی و درد شدید خواهد شد .سعی کنید به وسیله بالش سطح سر خود را بالاتر از گردن وکاملا ثابت نگه دارید.
  • مراقب باشید گچ یا آتل بینی تان خیس نشود و تکان نخورد.
  • به مدت چند هفته سعی کنید اشیا سنگین حمل نکنید .
  • اگر مجبور به سفر با هواپیما هستید آنرا چند روزی به تعویق بیندازید. فشار هوا می تواند موجب تورم و خونریزی شدید بینی تان گردد.
  • در صورت بروز چه مشکلاتی پس از جراحی انحراف بینی باید با پزشک تماس گرفت ؟
  • اختلالات در تنفس و وجود تنگی نفس
  • خونریزی بسیار شدید وغیر قابل کنترل
  • احساس درد بسیار شدید که با وجود مصرف قرص ها کاهش نمی یابد .
  • تب و لرز خیلی شدید
  • احساس گیجی
  • سردرد خیلی شدید
  • سفت شدن مفاصل گردن

نتیجه جراحی انحراف بینی

بعد از انجام جراحی انحراف بینی و انجام مراقبت های صحیح پس از آن ، پس از گذشت حدود سه ماه می توانید نتیجه جراحی را به خوبی مشاهده کنید به راحتی نفس بکشید و دیگر مشکلات قبل را نداشته باشید.معمولا 90 درصد سپتوپلاستی هایی که انجام می شوند موفق هستند و بازگشتی ندارند.

هزینه جراحی انحراف بینی

هزینه جراحی بینی با توجه به هزینه کلینیک و اتاق عمل، دستمزد جراح بینی ، نوع درمان و موارد دیگر تعیین می شود.همچنین با توجه به اینکه سپتوپلاستی جز عمل های درمانی است و بیمه های پایه و تکمیلی هزینه این نوع جراحی ها را تقبل می کنند باید بگوییم که انجام جراحی انحراف بینی هیچ هزینه ای را برای فرد به همراه نخواهد داشت.ولی به دلیل اینکه جراحی بینی کج جز جراحی های زیبایی بینی است، خود فرد باید تمام هزینه های مربوط به این عمل زیبایی را تقبل نماید.

سوالات متداول درباره جراحی انحراف بینی

چند درصد افراد با انحراف بینی مواجه هستند؟

انحراف بینی معمولا شرایطی شایع است و تحقیقات نشان می دهد حدود 80 درصد درصد افراد با این مساله مواجه هستند.

آیا تمامی افرادی که دچار انحراف بینی هستند باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند ؟

بسیاری از افراد نیازی به درمان سپتوم کج خود نیستند به این دلیل که علائمی ندارند یا به طور خفیف وجود دارد.
درمان برای سپتوم کج جراحی است که سپتوپلاستی نامیده می شود و معمولا جراح بینی آن را به افرادی که دارای اختلالات تنفسی هستند ، مرتب دچار عفونت های سینوسی می شوند یا مواردی آزاردهنده را تجربه می کنند توصیه می کند.

چگونه می تواند از انحراف بینی پیشگیری کرد؟

همانطور که پیش تر نیز گفته شد معمولا افرادی که این عارضه را در طول عمر خود تجربه می کنند به طور مادرزادی با این مشکل روبرو هستند اما گاهی اوقات نیز برخی از افراد در این دسته قرار نمی گیرند و بر اثر روی دادن یک حادثه دچار این مشکل شده اند .برای پیشگیری از این عارضه می توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

  • بستن کمربند ایمنی به هنگام رانندگی
  • استفاده از محافظ یا کلاه ایمنی به هنگام استفاده از وسایل نقلیه موتوری یا ورزش هایی که امکان برخورد با افراد دیگر در آن وجود دارد

آیا نیاز به جراحی ترمیمی برای افرادی که پیش از این جراحی انحراف بینی انجام داده اند وجود دارد ؟

برخی از افرادی که سپتوپلاستی انجام می دهند همچنان دچار مشکلاتی تنفسی یا ساختاری باشند بنابراین باید مجددا با جراحی بینی مشورت کنند و در صورت صلاح دید وی مجددا جراحی ترمیمی را انجام دهند تا مشکلات کاملا مرتفع شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On Instagram